Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування)
- Учасники освітнього процесу подають заяву керівнику закладу освіти про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.
- Керівник закладу освіти розглядає заяву в день її подання та видає наказ про проведення розслідування.
- Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування створює наказом Комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає її засідання. До складу Комісії входять керівник закладу освіти, педагогічні працівники (у тому числі психолог), батьки постраждалого та булера для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування.
- Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб від яких отримали інформацію.
- Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
Потерпілий чи його законний представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу
- Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
- Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
- Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734 ) Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122)
Як розпізнати жертву булінгу?
Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.
Скільки дітей страждають від булінгу?
За статистикою, 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець».
У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути непривітними до інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів – діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі – з 10-11 років – вік входження у підліткову кризу.
Обов’язок шкільного психолога, вчителя – виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.
Чому діти стають жертвами булінгу?
Психологи визначають декілька основних причин:
Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти – нещасна, хвора, росте без батька…Школа і садок – каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.
Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.
Булінг у цифрах
За дослідженнями UNISEF, 40% дітей ні з ким, зокрема і з батьками, не діляться своїми проблемами. Сором’язливі та спокійні діти стають жертвами булінгу вдвічі частіше за однолітків, які відкриті до спілкування. Більшість дітей ображають за те, що вони одягнуті не так, як інші, говорять або поводяться не так, як основна група.
44% дітей, якщо стають свідками булінгу, просто спостерігають, оскільки бояться за себе.
План заходів
щодо попередження насильницької моделі поведінки, випадків булінгу серед учасників освітнього процесу, учнів 1-11 класів
Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 47
Херсонської міської ради
на 2021-2022 н.р.
№ | Захід | Термін | Цільова аудитиорія |
1 | Висвітлення питань розпізнавання та попередження булінгу на батьківських зборах, конференціях. | Вересень | Батьки |
2 | Розробка пам’ятки для батьків «як уберегти дитину від цькування» | Вересень | Батьки |
3 | Анкетування здобувачів освіти щодо розповсюдження булінгу у шкільному середовищі. | Жовтень | Учні 6-9 класів |
4 | Діагностика емоційного стану та суїцідальних ризиків здбувачів освіти за методикою Горської. | Листопад | Учні 7-9 класів |
5 | Спостереження взаємодії учнів на уроках та в позаурочний час | Постійно | Учні 1-4 класів |
6 | Вистава форум театру з питань попередження булінгу у шкільному середовищі «Моя гідність – моя цінність» | Жовтень | Учні 8-9 класів |
7 | Тренінг «Ненасильницькі методи вирішення конфліктів» | вересень | Члени учнівського самоврядування |
8 | Навчання учнів ненасильницьким методам вирішення конфліктів. Тренінг «Базові навички медіатора» | Жовтень | Потенційні шкільні медіатори |
9 | Тренінг толерантності «У різноманітному світі» | Листопад | Учні 7 класів |
10 | Організація сесій медіації ровесників | За потребою | Учні школи |
11 | Тренінг «Протидія насильству» | Грудень | Учні 8 класів |
12 | Індивідуальні консультації учнів групи ризику щодо асертивної поведінки | Постійно | Учні групи ризику |
13 | Впровадження концепції «Безпечна і дружня до дитини школа» | Вересень-листопад | Кл.керівники 1-9 класів |
14 | Висвітлення контактної інформації гарячих ліній на сайті школи та інформаційному куточку | вересень | Здобувачі освіти, батьки |
15 | Організувати перегляд циклу мультфільмів «НІ – Булінгу!» | Лютий-березень | Здобувачі освіти |